Workbook 2014-01-14

Känner mig något utled på 3d modellering och tar en paus för att istället göra ännu en “adaptiv studie”. Denna gång är referensmålningen den redigt coola Triptychen “Motherland Chronicles #43 – Fisher” av Tobias Kwan.

motherland_chronicles__43___fisher_by_tobiee-d70nher

Särskilt de röda tonerna som närmast exploderar och är knappt inkapslad under den grå huden finner jag väldigt tilltalande.(även det kanske ytliga faktum att målningen är ett triptych attraherar mig enormt. Inte för att det har så fantaqstiskt mycket att göra med T. Kwans stil.)

Den målning jag själv skapar blir den målning som kan ses här nedan:

Hades conscript

HADES CONSCRIPT, Marcus Lindgren.

Jag tror att min grundteknik och Tobias Kwans teknik gifte sig relativt väl i denna målning. De Röda/oranga undertonerna är något jag tror att jag kommer att använda mig mer av i framtiden. De fungerade bra speciellt i hans skuggade mage och gjorde bilden mer intressant än om jag bara hade målat honom helt i grå-blå-gula toner, så som jag t.ex. gjorde med “Ryttarmästaren”, som jag målade i block 2. Dock så hade det nog varit mer intressant om jag hade infört ett mer kraftigt mörkt element längs med botten, såsom i T. Kwans målning med det svarta vattnet, men man lever och lär sig. Gillar inte att gå tillbaka och “förbättra” målningar som jag har intalat mig själv är klara men det är lite frestande i den här situationen.

Leave a Reply

