Workbook 2014-01-10

3d Modulerings arbetet av studien börjar!

Jag känner att arbetet är hårt och jobbigt nu. 3d är något som jag inte har fokuserat på närmare ett halvår. Det muskelminne man behöver för att arbeta effektivt i Maya är nära nog raderat och därför så flyter inte arbetet på så som jag anser att det borde göra. Men det är inte mycket man kan göra åt detta förutom att nöta ännu mer.

För att underlätta arbetet och även hjälpa min sviktande dator som verkar plågas av något okänt virus så försöker jag att optimera modellen så mycket som möjligt, jag ämnar istället låta texturer och normal maps sköta det mesta detaljarbetet. T.ex. spirallutningen som är en stor del av tornets arkitektur löser jag genom att luta själva tornet och på så sätt spara en del polygoner och en del tid.

Det mest komplicerade med reproduktionen av denna målning blir som jag trodde, den ojämna toppen av tornet.

prcs 1

efter en stunds tradande där jag drar i vertexar och försöker få allt att se rätt ut så bestämmer jag mig för att skapa en mer exakt referens bild. Jag gör några förändringar i Photoshop av originalmålningen. jag använder kontrast verktyg och skärpa och liknande för att göra målningen mer lättolkad.

dljsgruegel

Sedan sätter jag in denna referens direkt i Maya och fortsätter med detaljarbetet.

prcs 2

Jag ska se om jag inte hinner ta igen lite tid under helgen, dock så har jag även en sak eller två att ta hand om dels från Stormhatt och Barmark projektet,( något man kan följa här om man skulle vara intresserad: http://stormhattstudios.com/ och även på Facebook: https://www.facebook.com/barmarkthegame ) dels att faktiskt se till att få lite fritid i några minuter åtminstone.

Leave a Reply

