Workbook 2014-01-08

En teknik för studier som jag utvecklat är ”adaptiv studie”. Det är en typ av studie där något studeras och främst av allt förstås. Genom att analysera och förstå vad referensmålningen är och vad för tekniker som lett till dess utseende är så skappar man en ny målning i samma stil. Om denna stil då sedan verkligen påminner om referensmålningen så vet man att man har förstått till en stor del hur den originelle målaren har skapat verket.  Denna teknik har jag använt i målningen nedan. Som referens använde jag målningen av de två krökta tågen på bild nummer två. Ett, enligt min åsikt, fantastiskt verk av I. Solyaew.

Drone commander

Drone Commander, Marcus Lindgren.

iv-solyaev-trains

Trains, Ivan Solayew.

För att inte göra en direkt studie så valde jag ett väldigt annorlunda motiv. Jag försökte under målningens gång att få till de någorlunda närliggande låga kontrasterna i tågets delar jämte de helt svarta skuggorna. Jag arbetade sedan med att ändra målningen litet för att visa att jag hade förstått hur soldaten skulle se ut i en annan atmosfär.

Hela processen innebar mycket experimenterande och försök till att adaptera min egen grundteknik för användning i just denna typ av stil. I slutändan blev jag väldigt nöjd med målningen och jag känner att jag har lärt mig mycket.

Förövrigt så såg jag just att underbarnet Miles Johnston redan hade förklarat det jag kallar ”adaptiv studie” på denna sida.

workshop_demo___using_reference_effectively_by_miles_johnston-d6uyuc2

Johnston, M. Workshop Demo- Using reference effectively. Hämtad 8 januari, 2014. http://miles-johnston.deviantart.com/art/Workshop-demo-using-reference-effectively-414811154?q=gallery%3AMiles-Johnston%2F28575717&qo=14

Dock så kom han inte på ett så sexigt och respektingivande namn som Adaptiv studie…

Leave a Reply

