Workbook 2014-01-09

Angående den mer noggranna studien, 3d studien.

Ett av mina stora syften med detta block var att jämföra snabba studier gentemot noggranna studier. Hittills har jag grundligt engagerat mig i utförandet av snabba koncisa studier för att skapa mig en stark personlig uppfattning om dessa och vad de kan ge mig. Nu börjar dock klockan ticka och det är hög tid(nära nog försent.) för den mer noggranna 3d studien. Det första steget i denna process var att välja motiv. Jag ville välja något Imponerande och mäktigt i sin komposition. Något som tog med idéer om verklighet och även surrealism. Något som skulle vara användbart för mig i mitt vardagliga förvärv av 3d.

Målningen jag ämnar reproducera är ”Det lilla tornet av Babel” av Pieter Breugel (ca: 1563).

littlebabel

Jag finner denna målning mycket intressant. I den finner man en imponerande mäktighet av titaniska mått och Smakfull surrealism jämte väl förankrade verklighets principer. Det vi även finner är ett tidsbeprövat estetiskt ideal och ren skönhet. En målning som anses vacker och imponerande ca. 450 år efter dess skapelse är något värt att beundra. Att studera en gammal mästares verk känner jag är ett säkert kort i sökandet av tidslösa estetiska ideal, vad än mediet må vara.

Jag arbetar nu även lite-mer-än-deltid för Stormhatt studios som grafiker, detta kniper en hel del tid och ork av dagens krafter. Men jag tror att jag ska hinna med studien ändå. Men det blir väl en del sena nätter.

Leave a Reply

