Workbook 2013-01-07

Jag har under denna period även utvecklat en egen teknik för just studier och då i princip allt måleri som är en reproduktion av något objekt eller scen från verkligheten. Denna teknik föddes ur nödvändigheten och är ett resultat av allmänt experimenterande. Dock så går en tanke till konstveckan som kom av när föreläsaren och handledaren Jonas Åkerlund förklarade att även då en hand är ett anatomidel många har svårt med så blir den omåttligt mycket enklare att avbilda då man försöker att inte se den som just en hand utan endast ett objekt format på ett visst sätt.

Det här oerhört sant enligt min åsikt. På grund av människans otroliga kapabilitet till att lagra bildinformation och dess mönsterigenkänningsförmåga så är hon till stor del förhindrad och begränsad i ett återgivnings medium. (Om hon nu inte är frigjord från dessa bojor så som jag beskriver i mitt arbete i block 2). Förhindrade från att begå minsta misstag med reproduktionen av ett så otroligt vanligt förekommande objekt som den mänskliga handen. Minsta fel registreras som det största felsteg och gör att handen genast känns lustig och onormal.

Jag känner att för att människan ska tolka ett objekt de känner så otroligt väl som just ett nytt okänt objekt, som då direkt blir enklare rent mentalt att avbilda, så behövs desorientering.

Desorientering är då något som jag har använt mig av under studierna. Jag använder det på följande sätt:

avstånd

Vid jämna mellanrum så tar jag bilden ovan och helt enkelt vänder den upp och ner.

flip it

Under en viss tid, innan ögonen vänjer sig och på nytt tolkar referensmaterialet starkt kritiskt, så åtnjuter jag en okänd referens bestående av abstrakta former och färger. Dessa abstrakta former och färger är väldigt lätta för mig att återbilda i jämförelse till den rättvända referensbilden.

Denna metod är jag väldigt nöjd över då jag känner att den ger mig otroligt mycket och jag känner även att den kan vara något nyttigt för andra ii min sitts.

Leave a Reply

