Workbook 2013-01-06

<Reatroaktivt Workbook inlägg)

Måndag  2014-01-06

Idag är jag tillbaka från en veckolång visit till föräldrahemmet så som högtiden/högtiderna föreslog.

En vecka där internetuppkoppling närmast kan beskrivas med ordet svältfödd. Jag har under denna period arbetat så gott det går. Jag har arbetat primärt med 2d målade studier av olika verkliga ting (som tur var så har jag ett enormt icke-nätverksuppkopplings-beroende-fotoreferensbibliotek till mitt förfogande, däribland de fotoreferenser jag införskaffade under block 1 då jag undersökte religiösa strukturer och då även ruiner.)

Under denna period av kontinuerliga studier har jag kommit fram till en del praktiska spörsmål och liknande som jag sedan märkt hjälper mig markant i produktionsprocessen av nya målningar.DesertRocks study

507  face study rymdmannen OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Här är ett par av de studier jag har gjort i Photoshop under den tid som gått. (det har tyvärr gått bort en hel del arbetsdagar då jag reste och även självklart högtidsdagarna. Dock så har jag försökt att varje morgon göra en studie av något.)

Det första ökenaktiga landskapet kände jag lämpade sig perfekt för just den här typen av studier. (studier som jag vet att jag kommer att få användning av i framtiden.) Scenen är mäktig och imponerande i sin naturliga komposition. Ljussättningen är bra med en kl. 12:00 aktig naturlig solstyrka, detta i jämförelse med det enorma antalet bilder som erbjuds av öknen; fantastiska landskap i utomjordiskt vacker solnedgång… Något jag är trött på, i sin överdådighet finner jag dem osmakliga och vräkiga, hur pretentiöst det än må vara att tänka så .

Stenformationerna som förekommer visar tydligt hur naturliga skrevor och sprickor ter sig, kunskapen om vilket finner jag absolut ovärderligt.

Vid dessa snabba studier känner jag att det viktigaste är helhetsintrycket. Jag spenderar därför i princip hela produktionsförloppet i ”utzoomat” läge. En självklar fallucka är annars att ifall man börjar med detaljer för att sedan finna målningen obalanserad och svårreparerad. Något som är lätt hänt även med vanliga målningar, jag ser detta som ytterligare innötning av ett ytterst nyttig förhållningssätt i sin måleriprocess.

Leave a Reply

