workbook 2013-12-05

Idag är det tyvärr dags för den sista metoden. Jag har fått veta att hela nästa vecka så kommer jag ha mitt schema fulbokat, 0900-1700, då en konstnär kommer och undervisar. Jag vill därför spendera fredagen på att dels skriva över denna workbook från anteckningsblock till Word och även börja på min sammanfattning.

Den Målning jag kommer att utföra kom från mina drömmar. Jag börjar med att förklara drömmen jag hade den 2013-11-30.

Jag sitter vid korsningen mellan Karlshamns sjukhus och Mcdonalds. Jag sitter i en kontorsstol och har en spartansk form av en arbetsplats uppbyggd framför mig, bord, lampa men inte mycket mer. Då och då måste jag dra in stolen så att folk kan gå förbi mig. Bredvid mig finns en byrålåda med tre breda lådor. Jag öppnar en av dem, ur denna låda tar jag upp ett antal sketcher vars motiv påminner om min stil.

Jag kommer ihåg den översta sketchen väldigt starkt. Det är en man som sitter i skräddarställning framför ett träd. Av trädet ser man mest stammen, som är bredare än mannens axlar och ramar in honom. Mannen håller/balanserar i armarna en stav. Mannens ansikte är något större an kroppen, som i sig själv är smal och gänglig.

thin boedha

Dream man I/ Thin Boedha. M. Lindgren. 2013.

Allt detta, och särskilt då sketchen var väldigt intressant. Mitt undermedvetna har skapat en sketch för mig. Jag dömer detta som en perfekt påverkan av mitt undermedvetna på mina målningar. Det är en ofiltrerad drömsekvens väl anpassad för just måleri. Men å andra sidan är inte detta något som jag ser som en tjänlig/hållbar teknik. Jag har aldrig tidigare drömt något liknande, därför kan jag inte räkna med att denna teknik är något jag kan använda mig av under flera gånger och i rutinmässigt målande.

En ytterligare teknik som jag hade velat testa är ”Dream resumé”. Som namnet föreslår är denna drömbaserad precis som tekniken jag använde för “Dream Man I”. Man skappar en sorts hyllningsmålning till sig själv där man tar upp de framgångar som man har erfarit i sina drömmar. Jag hoppas att jag kanske får tid till att testa denna teknik i alla fall nästa vecka, även då jag som sagts tror att mitt arbetsschema kommer att domineras av “konstveckans” uppgifter.

Leave a Reply

