workbook 2013-12-04

Idag är det dags för rorschack målning, Jag började dagen med att fundera om jag ska använda mig av olika formpenslar för att skapa egna Rorschackmönster, eller om jag helt enkelt ska ta ett par från internet. Formpenslarna garanterar i sig en självförsörjande resurs där nya mönster kan skapas fort och utan gräns. Dock så finns det en möjlig risk för en personlig, nära nog, medveten formgivning av ”bläckplumparna” när jag skapar dessa själv. Att ta rorschacks från internet skulle motverka detta.

Jag beslutade mig i slutändan för att använda förgjorda rorschackmönster.

Jag har använt mig av två olika metoder. Den första metoden är att jag använder rorschackmönstret som en direkt silhuett och målar målningen rakt ovanpå. Den andra metoden är att jag först observerar bilden och sedan målar det jag tänker att mönstret föreställer.

Inkblot 1Inkblot 1 2

Resultatet av det första mönstret; en varg.( Att jag såg ett djurhuvud i mönstret ska förövrigt tyda på att jag är något paranoid.)

Ink-Blot secundus

Resultatet av den andra metoden; en kutryggig munk/man i mantel.

Båda dessa metoder är stimulerande. De ger en mycket om man känner för att måla något men inte har någon tanke/inspiration för vad det är man skulle kunna måla. Den första metoden kan vara begränsande med sin väldefinierade form, dock så är det endast fantasin som sätter stop för vad som kan finnas innanför mönstrets väldefinierade former. Den färdiga målningen får även automatiskt en viss abstrakt kvalitet över sig, någon som kan passa ens personlighet.

Den andra metoden skulle jag anse är en teknik jag gärna skulle använda mig av i mitt måleri. Hjärnan stimuleras och man kan hitta på teman man aldrig tidigare målat. Man kan automatiskt tvingas ut ur sin vanezon, något jag anser vara väldigt nyttigt. Den är även friare än den första metoden och frihet är något jag inte ogillar.

Leave a Reply

