workbook 2013-12-03

Idag har jag implementerat tekniken Automatic Painting i mitt egna medium, Photoshop. Det är ett ganska intressant sätt att arbeta. ”Outlinen” av varelsen är det som är direkt automatisk. Meningen r att dess ”design” är en produkt av mitt undermedvetna. Dock skulle jag anse att det är mitt muskelminne som spelar en stor roll i karaktärens utseende. Automatism för mig har blivit att jag låter tankarna drifta iväg på något helt orelaterat till teckning/målning, eller helst: inte tänka alls. Det som då ritar outlinen för varelsen är det invanda muskelminnet för hur jag ritar en människa. Är detta det undermedvetna, är muskelminnet en produkt/effekt av mitt undermedvetna? Muskelminnets aktioner är något rått, ickefiltrerat och grundläggande. I viss benämning samma som det undermedvetna.

En frammaning av muskelminnet= en frammaning av det undermedvetna?

Automatism som teknik för mitt vardagliga bruk.

Den här tekniken är kul att arbeta med, man har roligt när man skapar, fri från detta universums regler. Det är lätt att bara starta och avsluta en teckning/målning. Även så öppnas en helt ny källa av kreativitet som muskelminnet/det undermedvetna svarar för, något som kan vara ovärderligt. Men det är som sagt en ytterst personlig sak. En potentiell klient, skulle jag säga, är generellt sett ointresserad av en sådan direkt förkroppsling av en okänd illustratörs undermedvetna. Då gäller det sedan att välja sina egna prioriteringar.

 

automatic man I

AUTOMATIC MAN I. M, Lindgren. 2013.

Leave a Reply

