workbook 2013-11-26

Surrealisternas Manifest är anti logik, anti medvetande men förespråkar det undermedvetna. Den automatiska handlingen.

Teknikerna som då baserar sig på det surrealistiska manifestet torde vara i, grundläggande form, baserade på frammaningen av det undermedvetna. Dock så har jag efter studier av dessa tekniker kommit fram till att detta inte är en regel. Även då det enligt min åsikt borde vara det. Vi kan ta som exempel tekniken ”Cubomania”; en målning eller bild klipps upp i ett antal fyrkanter. Dessa fykanter sätts sedan ihop utan en tanke på den första bilden.

Detta är en teknik som skapar ett visst utseende för en tavla, det känns enligt min åsikt ytligt och enkelt och verkar inte ha mycket att göra med individens undermedvetna.

Exemplet Cubomania likställer jag med ett automatiskt photoshopfilter.

Cubomania

Tekniken ”Heatage” där en bild löses upp till oigenkännlighet kan lika gärna vara en kraftig version av instagram.

Allt detta känns lite underligt efter som det på något sätt hamnar i konflikt med manifestet och André Bretons tankar. Jag får nog ta och tänka vidare på detta, mitt praktiska arbete finns dock fortfarande att utföra, då det finns ett antal tekniker som jag anser faktiskt frammanar och använder sig av det undermedvetna.

Leave a comment