workbook 2013-11-19

Jag har idag kollat upp gamla anteckningar och liknande från kursen gestaltande speldesign som jag läste under vårterminen detta år. Anteckningarna är till största del av Talan Memmotts föreläsningar. Jag hittade ett antal bra punkter och liknande som tar upp vad de surrealistiska teknikerna kan grunda sig i. Något som står ut i mina anteckningar är vikten av ickefiltrerade drömmar och psykoanalys. När det sedan kommer till det estetisk-visuella uttrycket så spelar det förvrängda perspektivet tydligen en stor roll. Till exempel så ska saker som spelar stor roll ta en större plats i t.ex. målningen. Detta känns mer som en regel för uttryckssättet, jag vet inte om det är en direkt effekt av teknikerna. Men detta är något jag får utforska, för att sedan komma tillbaka till.

talan-memmott-showing-the-elmcip-anthology-memory-stick

Herr Talan Memmott- en inspirerande föreläsare.

När det kommer till det surrealistiska manifestet av André Breton. En av de saker jag känner att detta manifest driver på är att vi, människan, är dominerad av den medvetna logiken. Min tolkning av Breton skrivelser är att kreativiteten lider och förgås under logikens ok.

Surrealism är då en reaktion mot detta, en komplett frigörelse från det logiska medvetandet och en frammaning av det undermedvetna.

Leave a comment